Reis + eerste dagen Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Arink - WaarBenJij.nu Reis + eerste dagen Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Martine Arink - WaarBenJij.nu

Reis + eerste dagen Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Martine

24 September 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo Hollanders,

Hierbij mijn eerste reisverslag:

22-9 vertrokken Jamila en ik (eindelijk) naar Suriname. Bij Schiphol aangekomen nog even een laatste keer gezellig wat drinken met het gezin en toen was het tijd om afscheid van elkaar te nemen. Na wat tranen liepen Jamila en ik door de poort en besefte we dat de reis nu echt was begonnen.

De vlucht vloog voorbij. Na wat filmpjes en series te hebben gekeken en af en toe wegdutten waren we al zo in Paramaribo. Met dat de landing werd ingezet keken we uit het raam en leek het net of we over 1 grote broccoli veld vlogen. We landde midden in de Jungle dus was alleen maar groen om ons heen. Toen we uit het vliegtuig kwamen moesten we door de douane. Hier maakte we gelijk al kennis met het Surinaamse tempo hier. Met zo'n 400 man wat door de douane moest waren eerst maar 2 loketten open. Na een half uur bedachten ze dat het toch wel handig is om nog 2 loketten op te doen. Al met al alleen daar al 3 kwartier in de rij gestaan. Toen moesten we de koffers nog zien te vinden. Mijn koffer stond al ergens naast de band dus die was zo terrecht. Maar de koffer van Jamila duurde en duurde maar. Na een half uur kwam de koffer tevoorschijn. Al met al na zo'n 1,5 uur konden we opzoek gaan naar Jeffrey de taxichauffeur.

We liep door de uitgang en zagen Jeffrey staan met een papier met onze namen erop. We liepen met hem mee en kwamen bij zijn busje. Toen we instapte zag ik pas wat voor'n verrote bus het eigenlijk was. In de vooruit zaten mega grote barsten in en was rijp voor een beurt bij de Carglass. Het raam aan Jeffrey's kant was leek wel kapot geslagen, zat nog maar een beetje ruit aan de bovenkant. Toen we wegreden kwamen we erachter dat ze hier links rijden ipv rechts zoals in Nederland, net zoals dat het stuur hier andersom in de auto zit. Toen we reden was het nog licht dus konden we nog veel van het omgeving zien. Mooie palmen langs de weg en het bos/jungle achtige landschap maar ook de armoedige huisjes langs de weg kon je goed zien.

Eenmaal bij Tjon aangekomen werden we door meneer en mevrouw Tjon ontvangen. Een Surinaams echtpaar die onder het huis wonen. Ze leiden ons rond in het huisje en begleiden ons daarna naar onze slaapkamer. Nadat we zelf de slaapkamer hebben verbouwd gingen we kennis maken met de 2 andere meiden (Anouk & Sharona) die hier al 2 weken zaten, hier kunnen we het wel goed mee vinden. We gingen die avond optijd naar bed.

De volgende morgen waren we optijd wakker. We hadden met Tjon vroeg afgesproken zodat hij ons door Paramaribo kon rijden. Hij heeft ons uitgelegd waar we wel en niet heen moesten en waar we bijv. goedkoop de boodschappen konden doen. Een hele aardige man die alles voor ons wil doen. Eenmaal thuis hebben we ons verder geïnstaleerd in het huis en de koffer helemaal uitgepakt. We hadden het warm en gingen daarna naar het zwembad om af te koelen. De zon was veller dan we dachten dus we kwamen er 's avonds achter dat we verbrand waren. Aan het eind van de middag gingen we met z'n allen boodschappen doen. Als je zo'n supermarkt in Nederland zou zetten zou dat nooit goed worden gekeurd. Alles stond door elkaar en de diepvries was niet goed afgesloten want het stonk er mega naar vis. Ook daar kijk je je ogen weer uit. het is er ook gewoon dat er een dubbele check word gedaan wanneer je betaald. Dan komt er iemand die alle boodschappen nateld en of het klopt. Alles is hier gewoon anders.

Vandaag zijn Jamila en ik Paramaribo een beetje gaan verkennen. Eerst zijn we naar de Palmentuin geweest. Achteraf hadden we dik omgelopen en waren we de verkeerde kant opgelopen. Daarna zijn we naar de Suriname rivier geweest. Daarna zijn we naar de Fort geweest, dit is een stuk geschiedenis wat interessant was om te zien. We hebben nog lang niet alles gezien maar daar hebben we nog tijd genoeg voor.

Als je te weinig zelfvertrouwen hebt is Suriname een uitstekende plek om heen te gaan. Je krijgt hier genoeg aandacht van de mannen hier. Hele dag word er naar je getoeterd en gefluid op straat. We moeten er maar aan beginnen te wennen want dat is toch niet te voorkomen ;)

Morgen hebben we kennismakings gesprek in het Ziekenhuis. Ben heel benieuwd want heb al apparte verhalen gehoord.

Ik hou jullie op de hoogte,

Liefs Martine

• 24 September 2014 - 19:09

Merel :

Oooohhhhhhhhh leuk!!!! Haha, klaar voor een beurt bij Carglass :') haha mooi. Lekker genieten en mooi dat je er al wat op hebt gezet! Xxx

• 24 September 2014 - 19:19

Sharon:

Dat is mooi snel dat eerste bericht hier! Super leuk :) De eerste dingen al meegemaakt, klinkt goed zeg. Succes morgen met t kennismakingsgesprek! Gaat vast allemaal wat anders dan hier ;) Ben benieuwd naar je volgende avonturen! xx

• 24 September 2014 - 19:23

Aafke:

He tinus!! Fijn om te horen dat de reis goed is gegaan en dat de eerste dagen zijn bevallen! Succes morgen met het gesprek! Ben benieuwd naar de rest van de dingen die je allemaal mee maakt!! Xx Aaf

• 24 September 2014 - 20:21

Ben Van Der Waal:

Beste Martine,
    Ik ken je wel niet maar wens je een leuke tijd in Parbo.
    Als je weer boodschappen ga doen dan kan ik je adviseren
    om naar Tulip Supermarket te gaan aan de Tourtollellaan.
    Achterin is de bakkerij afdeling en doe ze maar de groeten van mij
    van mijnheer Ben.Nogmaals veel plezier daar,het is een schitterend land.

• 24 September 2014 - 20:21

Hedwig:

Ha Martine, mooi verwoord wel heel graag iedere week zo'n verslag.

• 24 September 2014 - 20:31

Shon:

Supertof!! Gelukkig heb je je humor meegenomen naar Suriname;) geniet ervan en ben benieuwd naar jullie volgende verhalen. XXX

• 24 September 2014 - 21:08

Alies:

Haha dat klinkt mooi tienus! Volgens mij ga je nog veel beleven daar. Heel veel plezier! Ik kijk uit naar je volgende verslag. Xxx

• 24 September 2014 - 21:23

Margret Dijkstra. :

Wat een leuk verslag!! Ik zie het helemaal voor me.Xxx

• 25 September 2014 - 20:56

Trees:

Hoi Martine.
    Leuk om jou verslag te lezen, landen in broccoli lijkt mij ook wel wat.
    Maar opeten heeft toch wel mijn voorkeur.
    Aan aandacht geen gebrek, je moet ze maar als vliegen van je afslaan.
    En dan verder lekker genieten. Groetjes Trees

• 28 September 2014 - 18:40

Riki Meerbeek:

Hello,
    Ik heb net je verslag gelezen, leuk dat we zo kunnen meegenieten. We kijken uit naar het volgende verslag. Tot snel weer. Hopelijk met net zo'n leuk verhaal. Zet hem op!!! Groetjes Riki en Eric.

• 29 September 2014 - 15:08

Lidy Brandenburg:

Hoi Martine, wat leuk om je verslag te lezen. Ben heel benieuwd naar je volgende verhalen en het ziekenhuis. Hart. groeten